Hearing Health Science, Inc is een Amerikaanse startup, met een vestiging in Nederland, actief op het gebied van gehoorbescherming. 30 jaar baanbrekend wetenschappelijk onderzoek op het gebied van gehoorverlies leidde tot een product (ACEMg) dat nu commercieel beschikbaar is voor het grote publiek. Volgens de cijfers van de World Health Organization leidden al 1,2 miljard mensen aan gehoorverlies en wordt een groep van 1,1 miljard, met name jonge mensen, ernstig bedreigd. Deze laatste groep met name door blootstelling aan hard geluid, veelal in een recreatieve setting. Denk hierbij aan muziek uit koptelefoon, gamen, autoradio’s, club en evenementenbezoek. Voor de commerciële lancering van ACEMg was allereerst financiering nodig. Hiervoor is een participatie memorandum ontwikkeld en daarmee zijn investeerders benaderd.
“Volgens de World Health Organization leidden al
1,2 miljard mensen aan gehoorverlies en
wordt een groep van 1,1 miljard, met name
jonge mensen, ernstig bedreigd”
Chris van Overbeeke, Hearing Health Science, Inc.
Met de gerealiseerde financiering is de eerste commerciële productiebatch geproduceerd, zijn verpakkingen en marketingmaterialen doorontwikkeld en diverse commerciële relaties geformaliseerd (ETOS, PostNL, Flinndal). Daarnaast is het opbouwen van een organisatie begonnen. De opdracht is daarmee zeer breed van aard, omvat financiële, fiscale, communicatieve, commerciële, juridische en personele aspecten, en vraagt een concrete, ‘hand-on’, praktische en resultaatgerichte aanpak. Nu de lancering in Nederland heeft plaatsgevonden staat marktintroductie in de Verenigde Staten gepland voor 2018, met de bijbehorende tweede stap in het financieringsplan.