Vincent Scholten is interim Group financial controller bij Bluewater

IMRA Nieuws bluewater

Bluewater is een Nederlands familiebedrijf actief in de internationale olie- en gassector dat gespecialiseerd is in FPSO’s en SPM projecten. De reden voor Bluewater om Vincent in te schakelen was het plotselinge vertrek van zijn voorganger, na een dienstverband van ruim een decennium. Vincent is in deze leidinggevende rol verantwoordelijk voor de planning & control cyclus, externe- en managementrapportages, accounting- en fiscale zaken (waaronder opzetten internationale belastingstructuren), transfer pricing en het voldoen aan lokale wet- en regelgeving (compliancy). Als onderdeel van de strategie van een van de divisies was hij verantwoordelijk voor de reorganisatie van de financiële afdeling in Aberdeen en het overbrengen van alle financiële werkzaamheden naar het hoofdkantoor in Nederland.

“Succesvolle reorganisatie financiële afdeling Verenigd
Koninkrijk heeft tot noodzakelijke kostenbesparingen
alsmede verbetering van de bedrijfsprocessen geleid”

Vincent Scholten, interim Group financial controller, Bluewater

Daarnaast heeft hij mede uitvoering gegeven aan een kostenbesparingsprogramma. Tenslotte heeft Vincent financiële en procesmatige verander- en verbetervoorstellen geïnitieerd en doorgevoerd alsmede deze structureel in de organisatie verankerd.

De CFO aan het woord

IMRA Nieuws BMW

In de serie “de CFO aan het woord” staat op 9 november a.s. weer een IMRA Netwerk bedrijfsbezoek gepland. Dit keer brengt het IMRA Netwerk en haar relaties een bezoek aan het Kalfsbeek BMW Experience Center te Schiedam. Na korte inleidingen door commercieel directeur Gilbert de Veth en financieel manager Dirk Kousemaker bestaat de unieke mogelijkheid om een kijkje te nemen in de nieuwe BMW en Mini showrooms, de nieuwe schadeherstellocatie en de gerenoveerde hightech werkplaats.

Een concrete, ‘hand-on’, praktische en resultaatgerichte aanpak tegen gehoorverlies

IMRA Nieuw Hearing

Hearing Health Science, Inc is een Amerikaanse startup, met een vestiging in Nederland, actief op het gebied van gehoorbescherming. 30 jaar baanbrekend wetenschappelijk onderzoek op het gebied van gehoorverlies leidde tot een product (ACEMg) dat nu commercieel beschikbaar is voor het grote publiek. Volgens de cijfers van de World Health Organization leidden al 1,2 miljard mensen aan gehoorverlies en wordt een groep van 1,1 miljard, met name jonge mensen, ernstig bedreigd. Deze laatste groep met name door blootstelling aan hard geluid, veelal in een recreatieve setting. Denk hierbij aan muziek uit koptelefoon, gamen, autoradio’s, club en evenementenbezoek. Voor de commerciële lancering van ACEMg was allereerst financiering nodig. Hiervoor is een participatie memorandum ontwikkeld en daarmee zijn investeerders benaderd.

“Volgens de World Health Organization leidden al
1,2 miljard mensen aan gehoorverlies en
wordt een groep van 1,1 miljard, met name
jonge mensen, ernstig bedreigd”

Chris van Overbeeke, Hearing Health Science, Inc.

Met de gerealiseerde financiering is de eerste commerciële productiebatch geproduceerd, zijn verpakkingen en marketingmaterialen doorontwikkeld en diverse commerciële relaties geformaliseerd (ETOS, PostNL, Flinndal). Daarnaast is het opbouwen van een organisatie begonnen. De opdracht is daarmee zeer breed van aard, omvat financiële, fiscale, communicatieve, commerciële, juridische en personele aspecten, en vraagt een concrete, ‘hand-on’, praktische en resultaatgerichte aanpak. Nu de lancering in Nederland heeft plaatsgevonden staat marktintroductie in de Verenigde Staten gepland voor 2018, met de bijbehorende tweede stap in het financieringsplan.

Paul Noordeman regelt groeifinanciering en helpt B2C Europe met structurering van de interne organisatie

IMRA Nieuwsbrief B2C

B2C Europe is een zeer snelgroeiende onderneming die grensoverschrijdende distributieoplossingen biedt voor ondernemingen met E-Commerce activiteiten. Door internationaal te expanderen in deze enorme groeimarkt is een materiële financieringsbehoefte ontstaan die snel ingevuld dient te worden. De uitdaging voor deze financiering ligt vooral in het ontbreken van voldoende capaciteit om de bij een financieringsronde gebruikelijke informatie tijdig op te leveren. De ontwikkeling van de interne organisatie heeft duidelijk geen gelijke tred gehouden met de onstuimige commerciële expansie. Periodieke rapportages en stuurinformatie ontbreekt, zeker waar het gaat om het volgen van de kasstromen.

“De groeifinanciering is geregeld, een nieuwe directie
is geïnstalleerd en er is veel meer focus de
haalbaarheid en het rendement van projecten
(zowel sales- als intern gericht)”

Paul Noordeman, B2C Europe

Binnen enkele maanden en just in time is de benodigde groeifinanciering geregeld. Ten tijde van deze financieringsronde en ook in de eerste periode daarna heeft Paul als CFO ad interim gefunctioneerd. Na het ophalen van de financiering vormden de volgende activiteiten de hoofdlijn van zijn werkzaamheden:

  • Inrichting van financiële afdeling binnen B2C
  • Opzetten van een maandrapportagecyclus
  • Het communiceren over financiële vraagstukken binnen B2C Europe aan non financials
  • Focus en prioritering aan (laten) brengen in de vele projecten die onderhanden zijn binnen de organisatie.
  • Het zoeken naar en het inwerken van zijn opvolger.

In zijn rol als CFO a.i. heeft Paul tevens de bestaande directie (DGA’s) een spiegel voorgehouden over de allocatie van de juiste mensen op de juiste activiteiten/plaatsen. Zeker gezien de inmiddels behoorlijke omvang en (internationale) complexiteit van de organisatie leek het noodzakelijk kritisch te kijken naar de (leemtes in) de aanwezige managementlaag en -skills. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het aanstellen van een nieuwe CEO en een vernieuwde managementlaag om de volgende stap in de snelle ontwikkeling van B2C Europe beheerst te kunnen nemen. Tot slot is Paul door de ondernemer gevraagd toe te treden tot de RvC.

De CFO aan het woord

IMRA nieuws CFO

Het IMRA netwerk organiseert 2 keer per jaar “De CFO aan het woord” bijeenkomsten. In dat kader bracht het IMRA Netwerk onlangs een bedrijfsbezoek aan Van der Knaap Groep. CFO John van Adrichem introduceerde dit sterk research gedreven Westlands familiebedrijf aan het IMRA Netwerk en haar relaties. Van der Knaap Groep levert duurzame en kwalitatief hoogwaardige producten en diensten op het gebied van groei- en bewortelingsmedia ten behoeve van de mondiale plantenteelt. Met eigen productielocaties in Sri Lanka, Dominicaanse Republiek, India, Spanje en Turkije bevestigt Van der Knaap de bedrijfsfilosofie dat met achterwaartse keten integratie de kwaliteit van het basismateriaal maximaal is geborgd. Met productie- en researchlocaties in Honselersdijk, Aalsmeer, Grubbenvorst en Aalsmeer wordt vanuit Nederland, maar ook rechtstreeks vanuit de productielocaties in het buitenland, de wereld beleverd. Producten als potgrond (met turf en kokos als grondstof), bewortelingsmedia, substraatmatten en zwelproducten worden aan een selecte groep van nationale en internationale telers verkocht. Binnenkort wordt een belangrijke stap gezet om Amerika als afzetgebied verder te ontwikkelen. Vanuit de retail businessunit wordt ook het consumentensegment in Nederland bediend. Ikea en Albert Heijn (moestuinactie) behoren tot de voornaamste afnemers van zwelproducten. Na een rondleiding door het researchcentrum werd het bedrijfsbezoek met borrel en buffet afgesloten in een authentiek nagebouwd Westlands horecagelegenheid, dat in de regel dient als bedrijfskantine. De Van der Knaap Groep onderstreept nogmaals het feit dat het familiebedrijf een belangrijke kurk is voor innovaties in de Nederlandse tuinbouwsector.

Arthur Paping begeleidt TSN

IMRA nieuws TSN

voor implementatie van compleet nieuw ICT landschap, het dagelijkse administratief proces maar moeizaam op gang. Arthur Paping wordt gevraagd om rust en structuur in de financiële kolom te brengen en de implementatie van de financiële applicatie te begeleiden. De administratie van deze zorgactiviteiten is vanuit doorstart gecontinueerd in een urenadministratie, die ook door de andere werkmaatschappijen van moedermaatschappij ADG, zoals Asito en Timing, wordt gebruikt. Deze urenadministratie was gekoppeld aan SAP als financiële administratie. Net voor mijn start in september 2016 was -onder de noemer van project Phoenix- door de directie besloten om dit hele ICT landschap per 1 januari 2017 te vervangen. Dit omdat de urenadministratie, ondanks het maatwerk, nog onvoldoende aansloot op de specifieke eisen en informatievoorziening van de zorgsector. Door de CEO, die mij in zijn rol als CFO eerder inhuurde, werd ik gevraagd ondersteuning te geven in deze transitiefase. Concreet hield deze transitie het volgende in:

  • Implementatie Nedap-ONS als urenadministratie;
  • Implementatie van Afas-Profit als financiele en salaris- administratie;
  • Transitie van office automatisering inclusief bovenstaande applicaties van ‘in huis’ ICT dienstverlening naar ‘in the cloud’ dienstverlening door CGI;
  • Implementatie van elektronische zorgdossiers (indicatie en vastlegging van medische handelingen ter vervanging van de papieren zorgdossiers);
  • Vervanging van alle office hardware (desktops en printers) en tablets voor de online-realtime vastlegging van de zorghandelingen op de patiëntlocatie.

“Het huis is opgeleverd door de aannemer maar de bewoners moeten het zelf verder inrichten”

Arthur Paping, TSN Zorg & Welzijn

In 4 maanden tijd is onderbouwing en vastlegging van de besluitvorming, Plan van Aanpak, test- en acceptatieprocedure, de dataconversie en de implementatie uitgevoerd zodat TSN per 1 januari 2017 live kon in het nieuwe ICT landschap. Mijn rol in deze transitieperiode bestond uit de volgende taken- en verantwoordelijkheden:

  • Zorgdragen voor de continuering van de bestaande interne en externe rapportages;
  • Budgetprocedure 2017 op kostenplaats niveau;
  • Herinrichting van de financiële kolom waarbij de F&C functies naadloos zouden aansluiten op de werkzaamheden in de nieuwe bronadministraties;
  • Herstel van het rapportageproces o.b.v. de nieuwe bronadministraties.

Hoewel nog zeker niet alles perfect verloopt (‘het huis is opgeleverd door de aannemer maar de bewoners moeten het zelf verder inrichten’) ben ik trots op de enorme prestatie die wij als team hebben neergezet en kijk ik met voldoening terug op deze opdracht bij TSN.

Hans Go stabiliseert Koninklijke Nederlandse Munt

IMRA nieuws muntgebouw

De staatsdeelneming die Nederlandse euro munten slaat is in zwaar weer terecht gekomen. Er zijn grote financiële problemen en rapportages en stuurinformatie ontbreekt. De motivatie onder het personeel is laag. Er is behoefte aan een financieel persoon met rust en overzicht. De eerste acties zijn de controle over de kasstromen, de dialoog met de financiers en het ontwikkelen van een rapportage maandboekje om te kunnen sturen op informatie (in plaats van gevoel). Inmiddels zijn bijzonder beheer en de aandeelhouder direct betrokken. Enkele management leden worden vervangen. Er wordt direct gerapporteerd aan de RvC

“Er is behoefte aan een financieel persoon
met rust en overzicht.”

Hans Go, Koninklijke Nederlandse Munt

Na enkele maanden is een tijdelijke herfinanciering rond. Daarna vindt er een reorganisatie plaats. Deze wordt tezamen met een externe CRO uitgevoerd in een uitstekende samenwerking. Omdat er telkens werd gedaan wat er was beloofd ontstond een hernieuwd vertrouwen. Deze stapsgewijze benadering om uit een uitzichtloos dal te komen werkte, want kort daarna is een verlenging op de herfinanciering verkregen. Het sluitstuk werd een privatisering, waarbij de koper een potentieel gezonde onderneming kocht en ook de verkopende partij is blij met de transactie.

Wij maken gebruik van functionele cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Kijk voor meer informatie bij ons cookie- en privacybeleid.